Romski đaci u Srbiji su u velikom riziku od napuštanja obaveznog osnovnog obrazovanja, posebno u uzrastu od 11-12 godina kada prelaze iz 4. u 5. razred. Nedostatak podrške kako u porodici tako i na nivou škole dovodi do toga da samo 64% romske dece završava osnovno obrazovanje. U Novom Sadu, napuštanje osnovnog obrazovanja učenika romske nacionalnosti značajno je veće kod devojčica (58%) nego kod dečaka. Od onih romskih učenika koji uspeju da završe osnovno obrazovanje, samo 52,6% nastavlja školovanje na srednjem nivou, zbog nedostatka podrške u porodici i školi. Pored navedenog, obrazovni sistem u Srbiji je opterećen lošim materijalno-tehničkim uslovima sa nedovoljnim kadrovskim kapacitetima za inkluzivno obrazovanje i podršku najugroženijoj deci. Postoji i nedostatak svesti o uključivanju romskih učenika u školski sistem i nedostatak saradnje između ključnih aktera na nivou zajednice.
Zbog svega navedenog, NSHC od 1.11.2024. pokreće projekat podrške romskim đacima u učenju sa posebnim fokusom na devojčice koje su u većem riziku da se ne školuju ili da rano napuste školovanje. Uz podršku austrijske organizacije Volkshilfe i Grada Beča, u naredne dve godine pružaćemo podršku u učenju za najmanje 50 učenika/ca osnovnoškolskog uzrasta. U realizaciji ovog projekta NSHC sarađuje sa OŠ „Dušan Radović“ i OŠ „Marija Trandafil“.
Ovaj projekat će pružiti tutorsku podršku romskim đacima kako bi mogli da prevaziđu prepreke na kritičnim tačkama svog osnovnog obrazovanja, uspešno završe razrede, ostanu u školi i nastave školovanje nakon osnovne škole. Posebna pažnja biće posvećena romskim devojčicama i njihovim rodno zasnovanim izazovima da ostanu i završe osnovnu školu. Devojčice će biti uključene u radionice podrške i izgradnje otpornosti kako bi se povećalo njihovo samopoštovanje i samopouzdanje.
Nastavnici osnovnih škola biće podržani kroz izgradnju kapaciteta u inkluzivnom obrazovanju sa posebnim fokusom na romsku decu i njihove etničke i rodno zasnovane izazove. Lokalni akteri iz sektora obrazovanja, socijalne zaštite i civilnog društva će povećati svoje znanje o rodnoj ravnopravnosti i integrisanju, inkluzivnom obrazovanju i međusektorskoj saradnji.
Na nivou zajednice, projekat će okupiti relevantne lokalne aktere oko teme obrazovanja romskih učenika i olakšati lokalne resurse za prevenciju osipanja. Kroz umrežavanje i podizanje svesti projekat će promovisati održiva rešenja za unapređenje obrazovanja romske dece.